.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فضای سایبر،عرصه جنگهای هزاره سوم
کوروش غفاری چراتی
فضای سایبر،عرصه جنگهای هزاره سوم

شمال نیوز: با رشد و گسترش هرچه بیشتر فضای مجازی مخاطرات و تهدیدهای این فضا بیشتر از گذشته خود را نشان می‌دهد. دولت‌ها امروزه به طور وسیعی از رایانه‌ها و فضای وب برای ارائه خدماتشان استفاده می‌کنند به طوریکه امروز کمتر حوزه‌ای در فضای اداری و حتی صنعتی و اقتصادی دولت‌ها وجود دارد که در آن از پردازش‌گرهای الکترونیکی استفاده نمی‌شود. همین مساله باعث ایجاد فضایی برای سوءاستفاده عوامل بیرونی به عنوان دشمنان خارجی شده است.
 امروزه یکی از پیشرفته ترین جنگ های نرم میان حکومتهای متخاصم،جنگ سایبری است. تاکتیک های آن کلیه ابزارهای عرصه ی تکنولوژی از جمله اینترنت، تلفن همراه، نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای و شبکه های مجازی است. به دلیل نفوذ این ابزارها، نوع تاکتیک ها نیز بسیار متعدد، متکثر و پیچیده است و امروز، اغلب تقابل بین کشورها در فضای جنگ نرم سایبری شکل می گیرد. بررسی ها نشان می دهد همه ی تکنیک هایی که در عملیات روانی مورد استفاده قرار می گیرد، در جنگ نرم نیز کاربرد دارد و با این تکنیک ها در شبکه های اجتماعی، بخش عمده ای از افکار عمومی کاربران کشورهای هدف را تحت تأثیر اهداف خود قرار می دهند.
واژه "فضای سایبر" را نخستین بار ویلیام گیبسون، نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر در سال ۱۹۸۴ به کار برده است. " فضای سایبر" به مجموعه‌ ای از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و وسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می شود. یک سیستم آنلاین ، نمونه‌ای از فضای سایبر است که کاربران آن می‌توانند برخلاف فضای واقعی، کلیه اعمال را فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات ماوس عملیاتی سازند.
دنیای جدید الکترونیکی علی رغم مجازی و انتزاعی بودن می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهای کاملا واقعی را ایجاد کند. امروزه برخی هکرهای حرفه‌ای با ایجاد ویروس‌ها و بدافزارهای مخرب می‌توانند باعث وقوع انفجارهایی در سیستم رایانه شخصی کاربران بشوند. ویروس‌ها تنها آسیب‌های مجازی را به وجود نمی‌آورند بلکه قادر به ایجاد آسیب‌های واقعی و فیزیکی نیز هستند.
جنگ سایبری شامل حملات دیجیتالی به شبکه‌ها، سامانه‌ها و اطلاعات مهم کشور متخاصم با هدف صدمه زدن به آنهاست. این حملات ممکن‌است شامل تخریب، تغییر یا به سرقت بردن اطلاعات یا از دسترس خارج‌کردن خدمات برخط باشد که جامعه نظامی و وسایرجوامع از آنها استفاده‌می‌کنند. این حملات دیجیتالی همچنین برای آسیب فیزیکی در جهان واقعی از رخنه به سامانه‌های موشکی و پدافندی گرفته تا کنترل سدهای آبی برای بازکردن دریچه‌های آن و همچنین اختلال در سیستمهای هوشمند بانکی و مخابراتی و ناوبری طراحی شده‌اند. در ژوئن ۲۰۱۰ تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز توسط یک بدافزار طراحی شده ازسوی آمریکا و اسرائیل به نام «استاکس‌نت» مورد حمله سایبری واقع شد که خسارت زیادی به تاسیسات هسته ای ایران وارد ساخت.
آنچه مسلم است فضای مجازی در کنار عوامل نظامی و اقتصادی امروزه به اهرمی برای جدال کشورها با یکدیگر تبدیل شده است. همین سال گذشته بود که درگیری سایبری کره شمالی و آمریکا نقش قدرت سایبری را در مجادلات بین کشورها مشخص کرد. شرکت "کلمبیا پیکچرز" یک فیلم با مضمون ضد کره‌ای می‌سازد، در پاسخ به این مساله هکرهای کره‌ای به ابر رایانه‌های این شرکت حمله و علاوه بر ایجاد اختلالاتی در آن تعدادی از فیلم‌های این شرکت را هم با خود به گرو می‌برند. این اتفاق باعث شد تا شرکت مزبور در مقابل تهدیدات کره‌ ای ها کوتاه بیاید و نمایش فیلم را متوقف کند.
اهمیت فضای سایبری در جنگ‌ها باعث شده است تا دولت‌ها در نیروهای نظامی خود، حوزه ای جدید به نام واحد جنگ سایبری ایجاد کنند تا در برابر تهدیدات بتوانند از خود دفاع کنند و در حملات خود در این حوزه نیز کاراتر عمل کنند. در همین راستا اخیرا در آمریکا و در لایحه اختیارات دفاع ملی آن کشور که به‌تازگی تسلیم مجلس نمایندگان شده آمده است که کنگره نگران تهدیدات ایران در حوزه‌های سایبری، عملیات اطلاعاتی و سایر فعالیت‌هایی است که منافع ملی آمریکا را تهدید می‌کند.
کنگره در این زمینه وزارت دفاع را ملزم کرده تا در زمینه ظرفیت‌های آفندی و پدافندی سایبری سرمایه‌گذاری کند تا بتواند در مناطق پرتنش، عملیات را هدایت کند. در این گزارش به تهدیدات سایبری روسیه نیز اشاره شده و آمده است که روسیه از تاکتیک‌های جنگ هیبریدی شامل جنگ سایبری، جنگ اطلاعات و الکترونیک برای تأثیرگذاری استفاده می‌کند.
واقعیت این است که نبرد حکومتهای متخاصم در فضای سایبر با شدت هرچه تمام درجریان است وخسارتهای پیداو پنهان ناشی از این جنگ مدرن غیرقابل کتمان است. تهدیدات سایبری تنها مختص زیرساختهای حیاتی در سطح حکومتی نیست و می‌تواند در سطوح تجاری و فردی نیز مورد استفاده قرار گیرد، از اینرو تجهیز عموم مردم به راهکارهای مقابله با این تهدیدات ضروری است. صرف نظر از برنامه راهبردی دولتها برای هرچه محکم کردن کمربندهای امنیتی زیرساختهای حیاتی درفضای سایبر،سواد رسانه ای به عنوان مهارتی جامع برای مدیریت هوشمندانه‌ی مواجهه صحیح با حملات سایبری و تحلیل موثراخبار ضد و نقیض رسانه ها یکی از این راهکارهاست.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.